Kuta beach

Här på Bali har vi det helt underbart. Dagarna består av sol och bad medan nätterna stavas fest. Idag var Moa, Daniel och Kippe iväg på forsränning, själv tänker jag vänta med det till Nya Zeeland eller Aussie, om jag ens ska göra det. Men enligt alla så var det bland det roligaste dom har gjort.

Marcus och Julle hyrde surfingbräda idag, dom fick en nybörjarbräda som är längre och tjockare. Det gick väl helt okej för dom, i och med att det var första gången för dem båda. Några gånger under hyrningstimmen stod dom i alla fall upp. Jag ska också testa surfa om någon dag. Jag tror väl inte jag kommer göra någon större succé. Men vem vet, ibland skrällar man.

Bali

Hej hej hallå!

Det har varit lite dåligt med uppdatering nu. I Malaysia så hade vi inte intenet på rummet och jag orkade inte ta mig ner till lobbyn där intenet fungerade. Så nu vet ni det. I Kuala Lumpur så blev det som sagt mest shopping i stoooooooooooora shopping center som alla var julpyntade och julmusik spelades överallt. Vi passade också på att gå på Breaking Dawn. Vi fick sitta längst fram i biografen, men det gjorde ingenting för filmen var så awesome. Nu längtar man bara tills nästa film kommer!!

I lördags drog vi vidare till Bali där vi nu befinner oss. Vi mötte upp Moa, Lisa och Kippe på hotellet där dom hade bokat rum åt oss, dom har varit här en vecka längre än oss. Det känns lite som att Bali är australienarnas ayia napa. Vi har nu festat i två dagar, och vi får se om det blir en tredje ikväll. Igår var vi tjejer på en bar där det var gratis alkohol för alla tjejer som hade vip pass. Det är alltid massa fördelar för oss tjejer. Här är det ingen idé att fixa sig så mycket innan man går ut för det är verkligen helt sjukt varmt, så alla svettas sönder. Barerna verkar heller inte veta vad ac är för nåt. Vi är nog dom mest påklädda människorna när vi har varit ute. Vi har tjejer klänning och killarna linne, medan allt annat folk går i bar överkropp eller bikiniöverdel och minimala shorts. Hehe lite annan syn på klädsel. Vi ska stanna här på kuta beach tills på fredag då vi drar vidare mot Gilli öarna eller hur det stavas. Sen tillbringar vi sista tiden här på Kuta igen.

Har knappt tagit några bilder alls här, så det får vänta till någon annan dag.
Lägger upp lite mer bilder från Malaysia så länge =)

Kuala Lumpur

Nu är vi i Kuala Lumpur, är redan förälskad i den här staden!! Verkligen hur soft stad som helst. Det är till och med varmare här än i Vietnam. Fast idag var det bara massa moln, så det var ju lite mindre kul. Idag har vi gått flera mil känns det som. Fast bara i massa klädbutiker så det är ju inget att klaga på :) Jag och Lovi tillbringade två timmar inne på forever 21 och det blev en hel del fina inköp. Fast dock inte det allra viktigaste som vi var ute efter. Men what to do. Sen blev det två vändor på starbucks också.

I måndags när vi var sista dagen i Hanoi så åkte vi ut till Halong Bay, som är ett av världens sju naturliga underverk. Det var ganska häftigt att se, fast resan dit var inte alls lika kul, den tog mellan 3-4 timmar med buss. Där tillbringade vi hela dagen på båten och fick gå in i en grotta osv.

Malaysia

what to do.

Hanoi

Taxin som tog oss till flygplatsen i Danang kom klockan 6 imorse. Den här gången var planet lite större och kändes inte lika ostabilt. När vi väl kom fram till Hanoi och hotellet så kändes det verkligen att vi var i en storstad i ett väldigt fattigt land. Hotellet såg helt okej ut på bilderna som vi kollade på innan och hade fått bra recensioner. Men när vi kom fram trodde vi först det var fel adress vi åkt till. Men icke. Rummen är sjukt trånga och allmänt ofräscha, till och med gångarna är trånga så det var svårt att gå i trappan med ryggan på sig. Men man ska väl inte klaga, vi ska ju bara vara här i två dagar. Plus att vi måste bli lite härdade tills vi kommer till NZ och Aussie då det är hostel som gäller..

Vi lämnade bara väskorna och gick ut för att äta lunch på KFC. Jag och Lovi stod i kön där det var fullt av männsikor och vi har verkligen ALLTID tjatat på varandra om att hålla hårt i väskan så ingen ficktjuv tar något. Men så släppte lovi greppet för en hundradels sekund typ, och direkt efter så är hennes plånbok borta. Det sjuka är att allt gick så himla snabbt och vi hann inte ens reagera. Man tänker ju alltid "sånt här händer inte mig". Det är läskigt vad skickliga ficktjuvar är.. Efter det blev det ju lite småkaos, vi ringde och spärra bankkorten osv. Sen skulle vi leta på en polisstation här så att hon kunde göra en polisanmälan så det inte skulle bli nåt strul med försäkringsbolaget senare. Först ville poliserna inte släppa in oss och lyssnade inte vad vi sa, dom sa bara "no camera" och vinkade ut oss fast vi inte ens hade några kameror framme.. Sen såg vi en kvinnlig polis på gatan så vi sprang fram till henne och hon var betydligt trevligare och tog med oss tillbaka till stationen där vi sen blev skjutsade på moppen för att kunna åka till ett annat ställe för att göra själva anmälan. Daniel, Julle och en vietnames satt på en moppe. Marcus och en annan satt på den andra. Jag, Lovi och tjejpolisen satt på den tredje. Vi åkte alltså tre personer på en moppe i ett sjukt traffikerat land. Det var ju också en upplevelse!
Väl framme så gjorde vi anmälan och sen blev det en promenad för att se oss omkring. Det var tur att Lovi bara hade ca 300 svenska kr i plånboken, men det dryga var ju att båda bankkorten blev stulna.

Nu har jag precis skrivit klart ett vykort som ska flyga hem till farfar. Hoppas det inte försvinner i posten bara! När vi var ute på en promenad nyss så såg vi en jättesköldpadda i sjön som är här utanför. Folk blev som galna och hoppade av mopparna och alla sprang fram för att fota och kolla.. Nu blev det väldigt långt inlägg, så nu får det nog räcka. Middag snart och imorgon ska vi till Halong Bay! Haaaaaaaaaaaaaade

Sunny friday

Idag har det varit super väder hela dagen, låg och stekte på stranden med brillorna på, vilket resulterade en fin bränna med avtryck av solglajjorna. Vi drog in till stan senare och åt middag, men vietnameserna verkar inte äta samma mängd mat som oss. Så det blev besök på två restauranger och dubbla måltider för killarna. Jag och Lovi köpte jätte god banan och chokladmiskshake istället (som kostade 4 svenska kr).

På söndag ska vi ta flyget till Hanoi, så vi tog ut 4 000 000 dong var som vi kan betala boende och flyget med. Plånboken var skapligt full med alla dom cashen i. Internet här är sååå segt, så ni får nöja er med bilder istället. Godnatt!

Joooooodå

Igår kväll tog vi våra hojar in till centrum, vi cyklade säkert 2 mil igår. Eller 2,543 för att vara exakt. Så riktig motion blev det allt. Idag har det varit dåligt väder hela dagen typ, så jag och lovi tog en välbehövlig powerwalk under tiden det var uppehåll. Sen åt vi på en restaurang som låg ute på en sjö, så då passade julle på att ta sig en liten båttur.

Jag och Lovi fick två nya söta vänner idag, dom var verkligen hur söta som helst! Dom lånade lovis mobil och min kamera och härjade omkring med.

Cykeltur

Dagens cykeltur i det dåliga vädret

Hoi An

Imorse vid kl 8 åkte vi vidare till Hoi An som bara ligger en halvtimme ifrån Danang. Här bor vi nu på ett hotell nära stranden och vi ska väl bo här i cirka 4 dagar innan vi tar flyget till Hanoi. Det vi hittills sett av staden har varit riktigt mysigt. Massvis med skrädderier och mysiga restauranger. Här är priserna ännnu lägre än i Nha Trang, vilket man inte trodde var möjligt. Vi åkte in till centrum idag efter stranden och åt mat och gick på en liten marknad. På en restaurang som vi var på så kostade en öl bara 1 svensk kr. Sjukt. Först åt vi mat på en annan restaurang, men vi fick verkligen vääääärldens minsta portion. Eftersom vi skippat lunchen så blev ingen mätt alls. Då drog vi vidare och åt pannkakor/pizza på ett annat ställe. Någon dag ska vi hyra cyklar här och besöka lite gamla stadsdelar, Hoi An är en av Vietnams äldsta städer och många byggnader och tempel är kvar från forntiden.

Danang

Sista dagen i Nha trang

Idag har det varit den varmaste dagen hittils. Det var sol ute hela dagen, vilket aldrig har hänt tidigare. Vi låg och softade på stranden hela dagen. Daniel och Viktor åt bara kvällsmat idag och skippade frukost och lunch helt. Jag skulle aldrig klara mig utan frukost, lätt det bästa målet på dagen!!

Det mest spännande som hänt idag var när jag och Lovi kom hem från att ha fixat naglarna så hade det nästan brunnit på hotellrummet när boysen var själva där. Dom håller på och sätter fast en ny hotellskylt precis utanför vårt fönster och eftersom elektrisiteten här inte är den bästa så flippade den ur totalt och det började gnistara och lukta bränt. Gardinen började till och med brinna lite. Men ingen större skada skedd, men det var väldigt bra att dom var på hotellrummet så dom kunde dra bort gardinen och säga till receptionen.

Imorgon drar vi vidare på nya äventyr. Vi har bokat ett inrikes flyg till Danang som är en större stad än Nha Trang. Så hoppas på mer liv i den staden. Taxin kommer kl 10 och kör oss till flygplatsen, sen går flyget runt 12. Lite läskigt blir det allt att åka miniflyg. Haaaaadeee

bowling

Igår kväll var vi i ett shopping center och spelade lite bowling. Shopping centret har flera våningar och den översta våningen består av en stoor spelhall. Där spelade vi som sagt bowling och drack lite öl, sen tog vi taxin vidare till en bar där det var happy hour, vilket det i och för sig är överallt, hela tiden i det här landet. Det spelar ingen roll om det är ett armband du ska köpa eller alkohol. Blev ändå en tidig hemgång i och med att denna stad är väldigt död. När vi kom ut från baren var alla butiker stängda och det var folktomt på gatorna.

Idag vaknade jag vid 7 nånting och fick vänta på att alla andra skulle vakna, var helt utsvulten och gick och letade efter lite mat utan nå resultat. Sen när alla vaknade så drog vi till ett annat hotell och åt frukostbuffé. Där fanns det inte så mycket alternativ på frukosten, men det fick duga för oss.

Nu ska vi väl softa ett tag här på hotellet och sen bege oss ut och äta lite middag. Vi skippade lunchen idag eftersom vi åt mycket frulle istället. Gället att prioritera här i livet. Jag och lovi ska fixa våra naglar ikväll också, vi hittade en OPI salong för nån dag sen!! feeeeeeeeeeeeetttt

Gårdagens bilder

Yesterday

Igår var jag och lovi ute och gick klockan 7 på morgonen. Marcus och Daniel skulle börja kursen och ta dykarcertifikat så det var därför vi vaknade så tidigt, hade bara sovit 3 timmar på hela natten så igår var jag helt döööd. Men ingen av dem fick ta kursen för att de båda har haft/har astma. Så dom får vänta till Aussie där man får göra en läkarundersökning innan. Annars var det 99% chans att man skulle dö om det väl hände något, så det vågar man inte chansa direkt. På eftermiddagen drog vi ut med en båt och snorklade, men det var inte världens bästa väder då och fiskanra var inte direkt många. Så det blev lite mindre lyckat.

Nej nu ska vi dra ut till stranden så lär sätta fart. Får lägga in lite bilder från igår senare =)

Solig dag

Idag har det varit hur varmt som helst ute och strålande sol. Jag, lovi och dante startade dagen med en promenad längst stranden, men sen dog vi av värmen och gick hem och bytte om till badkläder. Sen tillbringade vi dagen vid havet. Men vi orkade inte vara kvar längre än typ två. Det är ju så himla varmt så man blir sjukt seg i kroppen!

Bättre lyckad powenap idag på två timmar, sen blev det restaurangbesök på samma ställe vi åt frukost på igår. Det är så förvirrande att valutan här har siffror i miljontal, man blir snål för man tänker att det är dyrt även fast allt är very cheap.

Har suttit på en bar nu efter middagen, men det är rätt dött här. Högsäsongen har inte dragit igång än, så inte så mycket turister. Nu är vi tillbaka på hotellet och lyssnar på musik och ska spela lite neger och president.

Trööött gäng

Idag var vi först och åt frukost på en flott restaurang, det blev pannkakor och färsk frukt. Alla blev mycket glada när vi på morgonen såg att solen tittat fram. Tillbringade typ tre timmar på stranden som ligger precis nedanför hotellet. Vi har till och med liiiiite havsutsikt från rummet. Det blev en lagom tid på stranden innan regnet kom ikapp oss. Vissa har redan bränt sig lite så det var bra med en liten seg start sådär :D

Efter vi softat ett tag på rummet så drog vi ut och åt en väldigt sen lunch som även är vårt enda mål idag. Grabbarna tog öl till maten och jag och Lovi skulle dra till med en bacardi, men som vanligt i det här landet så får man ju inte alltid det man tror. Vi fick ett glas med ren sprit, så det var ju lite mindre gott. Shot till en kycklingmacka är ju inte en sådär överdriven succé. Men det löste vi med att köpa en 7up i tillägg.

Senare tog vi taxin till ett shoppingcenter där vi bland annat köpte lite godis och annat behövligt. När vi kom tillbka till hotellet bestämde vi oss för att ta en powernap till halv nio. När vi då skulle gå upp så pallade ingen, så vi vaknade nyss istället. Klockan blev istället 00.15, så vi ska försöka sova vidare för imorgon blir det tidigt uppstigning med löpning på morgonen. Måste också tillägga innan vi ska sova att viktor blev precis överlycklig efter att ha hittat sin älskade plattång som var borttappad i en dag. Det blir en skön natt för honom med andra ord.

Nha Trang

Igår kväll/natt kom vi fram till Phan Thiet, efter en taxiresa på fyra timmar så var vi äntligen framme. Är skapligt jetlaggad nu. Imorse väcktes vi av galna höns som gal vid fyra på natten. Lät precis som de stod utanför bungalown. Det var ju lite mindre kul eftersom det inte gick nå vidare och sova vidare sen.
Det har varit molnigt idag och i Phan Thiet fanns det inte speciellt mycket att göra så vi bestämde oss för att åka vidare redan idag till Nha Trang.

Här öööser regnet ner för tillfället, men efter regn kommer solsken får vi hoppas. Vore jäkligt skönt och få steka lite på stranden imorgon. Hotellet vi bor på tar 25 kr per natt, även om det inte är världens fräschaste så är det ju ändå värt till den lilla pengen!

Bilarna kör verkligen helt galet här, pepprar på tutan och köra om i både inne- och ytterfilen.

För den som undrar (t.ex pappa) så kostar en öl cirkus 5 kr.

Hänger i Qatar såhär på fredagskvällen

Vad passar bättre än att hänga i Qatar en fredagskväll?

Nu har vi kommit till hälften av vår första destination. Sex timmars väntan tills flyget tar oss till Vietnam. Ville egentligen bara skriva att vi lever, så nu vet ni det :D

Nu ska jag och lovi gå iväg och köpa oss nå godis eller kafffe eftersom vi ska vara vakna hela natten lång. Grabbarna har lagt sig ner på golvet och lyssnar på musik eller nåt.

Flygningen gick bra, och skit soft att allt var gratis och att vi hade en varsin skärm med filmer, musik, tvserier, spel osv framför oss.

Torsdag 3 november

Dan före dan!

Det känns helt sjukt att vi sitter på planet imorgon vid den här tiden.
Har småpackat lite hela dagen och ändå tycks man aldrig bli nöjd.
Men allting kan man ju som sagt köpa där. Bättre att ta med sig lite mindre, för är övertygad om att vi alla kommer vilja shoppa en hel del.

Känner mig inte det minsta nervös alls just nu, men det kommer väl lagom när man sätter sig på planet.
Imorgon ska vi ha lite samling allihopa och samåka till arlanda. Känns lite som man ska iväg på nån fotbollsmatch eller nåt sånt haha!

Nu ska jag fixa det sista. Skriver väl nästa gång från vietnam eller nåt =)